Kontrast
A A A
Zadzwoń 33 873-10-50 Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna ul. E i K Wojtyłów 16, 34 - 100 Wadowice

Procedura wydawania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

Zespół Orzekający Poradni wydaje:

Orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, wymagającej stosowania specjalnych metod i form pracy oraz organizacji nauki (dotyczy dzieci od 3 r.ż.):

  • niesłyszącej i słabosłyszącej,
  • niewidomej i słabowodzącej,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
  • z upośledzeniem w stopniu lekkim,
  • z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym,
  • z autyzmem, w tym Zespołem Aspergera,
  • ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
  • z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
  • z uwagi na niedostosowanie społeczne.

W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, zespół wydaje orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego.

Do uzyskania orzeczenia niezbędna jest następująca dokumentacja:

  1. Wypełniony osobiście wniosek rodziców/prawnych opiekunów dziecka (druk do pobrania).
  2. Dokumentacja uzasadniająca wniosek, w szczególności wyniki obserwacji  i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich.
  3. Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia ucznia (określające rodzaj niepełnosprawności).
  4. Dokumentacja dotycząca dziecka będąca w posiadaniu Poradni (wyniki przeprowadzonych badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych).
  5. Opinia  wychowawcy (nauczycieli, specjalistów, terapeutów)  na temat ucznia/dziecka.

Opiekunowie prawni są zobowiązani dołączyć do wniosku kserokopię decyzji sądowej potwierdzającej  prawo do sprawowania opieki nad uczniem /dzieckiem.

Jeżeli wniosek  został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia, dyrektor Poradni, w której działa zespół, niezwłocznie przekazuje wniosek do Poradni, w której działa zespół właściwy do rozpatrzenia wniosku, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.

Dyrektor Poradni zwraca wnioskodawcy wniosek o wydanie orzeczenia z odpowiednim pouczeniem, jeżeli z treści wniosku wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia.

Wnioskodawcy są informowani pisemnie o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Mają prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu i przedstawić na nim swoje stanowisko.

Procedura rozpatrywania wniosków:

  1. Przedstawienie dokumentacji ucznia przez członka Zespołu Orzekającego.
  2. Zespół Orzekający wydaje orzeczenie większością głosów.
  3. W razie równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
  4. Z posiedzenia sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie Zespołu Orzekającego.
  5. Orzeczenie przygotowuje członek Zespołu Orzekającego wyznaczony przez przewodniczącego.
  6. Orzeczenie wnioskodawca może odebrać osobiście w Poradni w terminie do 14 dni od dnia posiedzenia Zespołu Orzekającego.
  7. Nieodebrane w terminie orzeczenia są wysyłane pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
  8. Orzeczenie doręcza się w jednym egzemplarzu.

Procedura odwoławcza:

  1. Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do kuratora oświaty za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
  2. Jeżeli Zespół Orzekający uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, uchyla zaskarżone orzeczenie i wydaje nowe.
  3. Od nowego orzeczenia służy wnioskodawcy odwołanie.
  4. Zespół Orzekający jest obowiązany przesłać odwołanie wraz z aktami sprawy kuratorowi oświaty w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał odwołanie, jeżeli w tym terminie nie wydał nowego orzeczenia z ust. 2.  
  5. Kurator oświaty zasięga, w miarę potrzeb, opinii psychologa, pedagoga, lekarza lub innego specjalisty.
  6. Od decyzji wydanej przez kuratora oświaty odwołanie nie przysługuje.